Vi har foretaget en analyse af danske virksomheders brug af webtrackingværktøjer på deres websites.

Analysen omfatter de 500 websites, som danskerne har besøgt mest. Heraf er de 362 danske websites, og det er disse 362, der er belyst i denne rapport. De websites, der indgår i analysen, er udvalgt ud fra Foreningen af Danske Internet Mediers (FDIM’s) Top500-liste over de websites danskerne besøger mest.

Vi mener, at analysen er vigtig for at kunne følge udviklingen i brugen af webanalyse i Danmark. Efter vores overbevisning er effektiv brug af webanalyse en af grundstenene i at få succes med sine online initiativer.

Analysen viser bl.a. at hovedparten af de analyserede websites i dag anvender webtrackingværktøjer. Således bruger 83%  af de undersøgte websites mindst ét webtrackingværktøj.

De mest anvendte webtrackingværktøjer er:

* Google Analytics (45%)
* Gemius (21%)
* Omniture (16%)

Google Analytics, der er et gratis webtrackingværktøj, er således langt mere udbredt end både Gemius og Omniture.

Desuden er det 36% af de undersøgte websites, der anvender mere end ét webtrackingværktøj. Dermed spreder virksomheden sit fokus over flere værktøjer i stedet for at fokusere sin analyseindsats på ét værktøj og dermed få mest muligt ud af analyseindssatsen – det gør sig bla. gældende for ehandelwebsites.

Analysen viser også, at der en større tendens til at bruge gratis trackingværktøjer på offentlige websites end på private. Desuden bruger 19% af de offentlige websites ingen værktøjer, mens det drejer sig om 9% af de Private.

Hvis du vil have en kopi af hele analysen er du velkommen til at kontakte os.