in English

Multikanal strategi som vækstmotor hos Optimera

Optimera er del af den verdensomspændende koncern Saint-Gobain, som i Danmark primært handler med byggematerialer til erhvervsmarkedet gennem en række regionale butikker.

Saint-Gobain ønskede at ekspandere Optimera divisionen, ved at udløse forretningspotentialet i markedet igennem en ambitiøs online og multikanal strategi.

Med lanceringen af den nye digitale kanal bliver Optimera landsdækkende, og ekspanderer forretningen til både et BtB og BtC  fokus. Samtidig styrker Optimera den ønskede kvalitets- og serviceprofil på tværs af salgskanaler.

Strategi, Udbudsforretning, Projektledelse

Optimera online shop – fra strategi til markedslancering

Saint-Gobain besluttede at samarbejde med eCapacity omkring udvikling af online og multikanal strategi, der skulle danne grundlag for at gennemføre investeringerne i den nye kanal.

Efter de strategiske rammer var på plads, blev eCapacity inddraget som rådgiver i det efterfølgende implementeringsprojekt, som i første omgang handlede om at udvikle den endelige konceptformulering, og gennemførelse af udbudsrunde med valg af leverandører af e-handelsplatform mv.

Gennem de efterfølgende måneder frem til lancering af online shoppen var eCapacity’s senior konsulenter nogle af de drivende kræfter i bl.a. styringen af udviklingsprojektet, klargøring af sortiment og modning af organisationen.

Inden årets udgang stod første version af shoppen klar, med landsdækkende levering af byggematerialer til privatkunder.

eCapacity har været en rigtig god hjælp i planlægningen og implementeringen af dette vigtige strategiske projekt for Optimera. Vi står nu med den platform som vi ønskede og der skal bygges videre på i årene fremover. Jeg er sikker på den vil være med til at bringe Optimera til den ønskede markedsposition som et seriøst godt byggemarked.

– Anita Eckardt, Marketingdirektør i Saint-Gobain Distribution Denmark

eCapacity har medvirket til projektets gennemførelse på følgende områder:

1: STRATEGI OG BUSINESS CASE

Udarbejdelse af online strategi, koncept detaljering og forretningsplan, med udgangspunkt i Saint-Gobains overordnede forretningsstrategi. Udarbejdelse af business case, succes kriterier og KPI’er.

2: UDBUDSFORRETNING OG LEVERANDØRVALG

Med udgangspunkt i eCapacity’s proces og model for udbudsforretninger, blev der udarbejdet udbudsmateriale baseret på en detaljeret behovsafdækning og formulering af koncept for online shoppen. Gennemførelse af udbudsprocessen, pre-kvalifikation og anbefaling af leverandør inden for IA/design og den tekniske webplatform. Samt kontraktforhandling med leverandørerne.

3: PROJEKTLEDELSE OG KOORDINERING

eCapacity konsulenterne har fungeret som Optimera’s projektledere i gennemførelsen af projektet. Projektledelsen har bl.a. omfattet leverandørstyring af e-commerce udviklingsprojektet, koordinering med den interne IT funktion, lager og logistik mv.

eCapacity har også medvirket til fastlæggelse af sortiment, berigelse af varedata mv.

eCapacity har således fungeret som rådgiver fra den strategiske planlægning, til realiseringen af den første fase af strategien.

Vil du læse mere? Du kan finde alle cases samlet her.

in English