Case: SAS

Vækststrategi i eCommerce kanalen

I et meget konkurrencepræget flymarked, hvor lavprisselskaber lægger et hårdt pres på priser og på omkostningsstrukturen, har SAS sat fokus på at skabe vækst igennem en fokuseret online salgsstrategi.

Digital kanalstrategiAt drive et effektivt luftfartsselskab, handler i høj grad om at have en effektiv distribution på nettet. Mere end halvdelen af kunderne i de markeder, hvor SAS opererer, anvender i dag nettet som deres primære kanal, når de køber deres flybiletter eller har behov for serviceydelser i forbindelse med deres rejse.

Derfor valgte SAS at engagere eCapacity til at udvikle en stærk vækststrategi for eCommerce kanalen. En online forretningsstrategi, der rulles ud på tværs af de markeder hvor SAS opererer, og som skal skabe grundlaget for at levere finansielle vækst og maksimere værdiskabelse i eCommerce kanalen.Et team fra SAS og eCapacity arbejdede i Stockholm på at fastlægge den nye strategi med udgangspunkt i SASs overordnede strategi Core SAS.

Strategien har identificeret potentielle vækstområder indenfor salg, omkostningsreduktioner indenfor kundeservice til effektivisering af online marketing og organiseringen af online aktiviteterne i de 29 markeder, hvor SAS er tilstedet.

eCapacity har forstået vores komplekse forretning og har udarbejdet en strategi, der er meget veldokumenteret, ambitøs og praktisk implementerbar. De har desuden formået at frembringe nye perspektiver, der har udfordret den måde vi tænker på vores online distribution- og servicekanaler.

– Sven-Eric Nilsson, Vice President E-commerce & Distribution hos SAS