Når brugerne besøger www.home.saxo – Saxo Banks nye globale site – trackes deres adfærd efter alle kunstens regler i en state-of-the-art Adobe-analyticsløsning. Kliks og bounces, sidevisninger og konverteringer med meget mere, bliver opsamlet og analyseret. Og data bliver eksporteret til Saxo Banks centrale datawarehouse til dybere forretningskristisk analyse. eCapacity har hjulpet med at identificere de forretningsmæssige formål, definere og prioritere målepunkter, designe og opsætte analyticsløsningen og tag managementsystemet på sitet, kvalitetssikre data og opbygge viden internt hos Saxo Bank.

”eCapacity har været en virkelig kompetent partner for os hos Saxo Bank. Både i forhold til deres tilgang og viden om særligt Adobe-platformen. Men også i forhold til deres evne til at sætte sig ind i vores forretning, og identificere de data, der kan hjælpe os med for at vækste vores forretning” fortæller Nicolai Sehested, Head of Digital Analytics & Marketing Technology hos Saxo Bank.

Saxo Banks nye globale site måler effekten af brugeradfærden på sitet i forhold til konverteringen til betalende kunder

Optimere digitale marketing kampagner

Det er på kundeakvisitions-fronten, arbejdet med at måle og forstå brugeradfærden på sitet er særligt vigtig for Saxo Bank. Uden ordentlig måling skyder Saxo Banks store marketingmaskine let i blinde. Med et velplanlagt og velimplementeret analytics-setup, derimod, kan Saxo Bank optimere sine reklame-kampagner, så flest mulige klikker sig ind på sitet, så flest mulige opretter prøvekonto og så flest mulige konverterer til rigtige betalende kunder.

Forstå store mængder data

Analytics-systemer er ikke bare analytics systemer. Bag de intuitive dashboards og flotte grafer i Saxo Banks Adobe Analytics ligger enorme mængder rådata, som kun er synlige for de særligt indviede.

Disse rådata er interessante, særligt når de digitale adfærdsdata skal knyttes sammen med data fra andre kundesystemer. Det er en øvelse, der kan være svær, fordi brugerne hos Saxo Banks tit er anonyme. Det var her, og i forbindelse med eksporten af rådata til Saxo Banks centrale datawarehouse, eCapacity særligt satte ind. Det blev sikret, at de digitale adfærdsdata kunne korreleres med f.eks. købsoplysninger fra Saxo Banks call center og øvrige kanaler. Ikke hundrede procent eller en-til-en. Men nok til at det på et overordnet analyse-niveau giver mening i forhold til den løbende evaluering af marketing-indsatserne. Og nok til, at Saxo Bank kunne skabe endnu bedre personaliserede oplevelser for brugerne på Saxo Banks digitale kanaler.

”Vi har fået stor værdi ud af eCapacitys erfaring med Adobe og de måder data gemmes og struktureres på, og med hvordan data bedst udnyttes” siger Nicolai Sehested. ”Den stærke tech-rådgivning har været guld værd for os”.

Rådgiver og implementeringspartner

eCapacity har fungeret som direkte sparringspartner, med forskellige stakeholders i Saxo Bank, og har sikret, at de digitale adfærdsdata der kan skabe en indsigt og styrkelse af forretningen, identificeres og en korrekt dataintegration på tværs af platforme.  eCapacity har også været en nøglespiller, i forhold til at sikre den rette dataopsamling og datakvalitet på Saxo Banks nye globale website.

De konkrete aktiviteter i projektet bestod af:

  • Afdækning af forretningsbehovene – Definition og prioritering af målepunkter samt forskellige data integrationer. Udgangspunktet var altid målepunkter der kan bruges direkte til at optimere og skabe indsigt med.
  • Design og dokumentation af datalag/implementering, ud fra de afdækket behov for målepunkter.
    Tag Management – Opsætning af tracking via Tag Manager samt sparring på best practice inden for Tag Management.
  • Løbende support og sparring – Ekspertrådgivning i forbindelse med den konkrete tekniske implementering samt løbende sparring på andre områder inden for Adobe Marketing Cloud.
  • Kvalitetssikring af data – Sikring af at implementeringen opsamler rene og valide data
  • Integration af data på tværs af platforme

Vil du læse mere? Du kan finde alle cases samlet her.