eCapacity har foretaget en analyse af brugen af webtracking værktøjer på de danske websites, danskerne benytter mest. Vi lavede analysen første gang for fire år siden, og nu har vi udført analysen igen. Se hovedresultater og download analysen her.

Kraftig stigning i udbredelse

Der er sket en kraftig stigning i brugen af webtracking værktøjer på danske websites over de seneste fire år. Således har langt de fleste virksomheder i dag et analyseværktøj implementeret, hvilket ikke var tilfældet da vi udførte undersøgelsen i 2009.

Undersøgelsen viser også, at flere virksomheder benytter flere analyseværktøjer samtidig. Det medfører, at virksomhederne skal være opmærksomme på at få nok ud af analyseindsatsen ved at holde indsatsen fokuseret, og ikke sprede den over for mange værktøjer.

Næsten fem online marketing værktøjer pr. website

Desuden er der sket en kraftig stigning i anvendelsen af online marketing tracking værktøjer. Således benyttes der i gennemsnit næsten fem marketing værktøjer på de undersøgte websites.

Alt dette komplicerer vedligeholdelsesopgaven af websitet, herunder opgaven at overholde reglerne i cookie-lovgivningen. Det bør være en prioritet at implementere en decideret governance proces for brug og implementering af webtracking værktøjer i den enkelte virksomhed.

Om Analysen

Analysens formål er at give indblik i brugen af webtracking værktøjer på de mest benyttede danske websites for blandt andet at belyse følgende spørgsmål:

  • Hvor stor andel af de undersøgte websites anvender webtracking værktøjer?
  • Hvilke webanalyse værktøjer anvendes hovedsageligt?
  • Hvilke webanalyse værktøjer benyttes samtidigt?
  • Hvor mange webtracking værktøjer benyttes på offentlige organisationers websites i forhold til private virksomheders websites?

Du får svar på ovenstående spørgsmål, diskussion af potentielle implikationer heraf samt mange andre oplysninger i eCapacity rapporten Analyse af webtracking værktøjers brug på danske websites, 2013.

Download den gratis her.

Vi søger lige nu 2 analytikere til at blive en del af analyseteamet. Se mere om analyse stillingerne.