Der er fire steder, kæden typisk kan falde af, når du vil tracke kunden på tværs af kanaler og devices med din standard Google Analytics.

Google Analytics er den ubestridte markedsleder på analytics-området. I hvert fald hvad angår volumen. 30-50 millioner sites verden over er tagget op med søgemaskinegigantens gratis software, og giver værdifulde inputs om, hvor godt et site konverterer, hvor der er huller i salgstragten og hvilke kampagner, der giver værdi for pengene med meget mere.

Forretningsmæssige udfordringer

Det sidste års tid har vi her hos eCapacity imidlertid oplevet, at Google Analytics trøjen begynder at stramme hos flere og flere. I hvert fald gratis-versionens. Vi har kigget ind i problemfeltet, og særligt stillet spørgsmålet: hvor er det, Google Analytics i gratis udgaven har, eller kan få, væsentlige begrænsninger i forhold til at drive digital forretning? Nedenfor kan du se tre bud på hvor kæden typisk kan falde af og på alternativerne.

Men før vi når så langt, er her først et kort blik på de forretningsmæssige udfordringer, analytics skal hjælpe med at tackle.

Fragmenteret kunderejse udfordrer forretningen

De virksomheder vi typisk hjælper, oplever i stigende grad et behov for at holde fokus på den samlede kunderejse. Skoen trykker her særligt for dem, der driver digital forretning af den ambitiøse slags, med flere websites og/eller apps og klare og substantielle marketing-strategier. De kæmper dagligt med at holde deres egne kunder i fokus, når de bevæger sig fra mobil til desktop, fra site til call-center, fra søgemaskine til fysisk butik.

Analytics misser kunden i ét single view

Det er et problem, fordi det gør det svært at indrette den digitale forretning optimalt. Når man ikke har det fulde billede af, hvad der i virkeligheden kendetegner ens egne bedste kunder, risikerer man, at både optimeringer og nye kommercielle aktiviteter skyder i blinde. Kunden skal helst kunne ses i ét single view.

End-to-end attribution med huller

De fragmenterede kunderejser på tværs af devices og kanaler gør det også svært at orkestrere en effektiv salgsindsats. Når man ikke ved, hvilke brugere der faldt fra hvor, er det svært at ramme dem med effektiv retargeting og følge op. Og svært at vide hvor annoncekronerne i virkeligheden bruges bedst. Man mangler billedet af den sande end-to-end attribution på tværs af hele rejsen.

“Næsten” konsistent personalisering

Også når det kommer til, hvordan de digitale tilbud bedst tilpasses til den enkelte, giver det selvklart bagslag, hvis du ikke kan genkende kunden i de kanaler og på de devices, hvor du møder dem. Og det handler ikke kun om, hvordan du tager imod kunden på dit site, din app eller dit call-center. Det handler også om, hvor effektivt du er i stand til at personalisere budskaberne når kunden møder dig i search eller Social Media-sammenhænge f.eks.

Fire problemer i gratisudgaven af Google Analytics

Udfordringerne med fragmenterede kunderejser, med at se kunderne i ét “single-view”, med at fastlægge attribution og personalisere konsistent stiller en lang række krav. Blandt andet til din analytics-løsning. Her er de fire steder, hvor du kan støde på problemer hvis det er standard-udgaven af Google Analytics, der ligger bag motorhjelmen.

Første problem: size matters

Det mest umiddelbare problem ved gratis-versionen af Google Analytics viser sig, når de sites og apps, der måles, bliver for store. Og med for store menes ikke bare, at de overskrider gratis-grænsen på 10 millioner hits om måneden. Allerede ved 500.000 sessioner begynder problemerne. For her holder Google Analytics op med at give dig resultater baseret på totaltælling af data, men bruger stikprøver som den sampler fra. Det giver resultater, der er gode til overordnet brug, men sætter klare grænser for dine bruger-rejse-analyser. Analyserne bliver ikke finmaskede nok. Data-granulariteten bliver for dårlig.

Nu er både 10 milioner hits og 500.000 sessioner en del. Men skal du måle på tværs af mobil- og desktop, og har du flere sites i luften samtidig, begynder størrelses-grænsen hurtigt at bide.

Andet problem: håndter flere sites og apps samtidigt

Problem nummer to stikker hovedet frem, hvis du har flere forskellige sites og apps, der skal køre hver deres måle-setup. For at få billedet af den fulde kunderejse, skal Google Analytics holde øje med dem alle på samme tid og aggregere dem sammen. Med gratis-versionen kræver det dobbelt-tracking, og introducerer en kompleksitet i dit analyse-setup, som du alt andet lige helst vil være foruden.

Tredje problem: CRM og tredjeparts-integration

At få dit CRM-system eller adserving til rigtigt at spille sammen med dit analytics setup er en kunst i sig selv. Men lette integrationer, må du kigge længe efter i gratisversionen af Google Analytics.

Fjerde problem: Du ejer ikke selv data

I gratisversionen af Google Analytics ejer Google dine data. Om, og hvad, de bruger dem til, er ikke helt klart. Men selve usikkerheden er et problem for mange. Ikke mindst på grund af den nye persondataforordning og de voldsomme krav den stiller til, hvordan du behandler dine brugeres persondata.

Læs også: Det betyder persondataforordningen for de digitale kanaler. Seks nedslag, du skal forholde dig til.

Adobe og Google360 som alternativer

De to alternativer til Google Analytics i gratis udgaven, som vi ofte sammenligner, er Googles egen betalte version, Google360, og Adobe Analytics. Hos dem begge er der plads til væsentligt mere aktivitet, og når du et loft, kan du betale dig fra det. De giver også begge gode muligheder for at aggregere forskellige sites og apps i en fælles måling, uden at skulle ud i dobbelttagning mm. De har hver især integrationer til forskellige tredjepartssystemer. Og så ejer du selv dine data i begge systemer.

Både Google360 og Adobe Analytics er derfor gode bud på analytics-løsninger til ambitiøse og ikke helt små digitale tjenester. De hjælper begge med at håndtere den fragmenterede kunderejse på en måde, der gør dig i stand til at se kunden i eet single view, der giver dig overblik over den sande end-to-end attribution og som gør dig i stand til at personlisere konsistent på tværs af platforme.

Hvilket af de to premium analyse-systemer der er bedst, afhænger af en række ting, som f.eks. hvilke krav du stiller til integration og præcis hvilke systemer du vil integrere til, præcis hvor ambitiøs du er, når det kommer til aktiveringen af dine data, hvilken kompetenceprofil dine egen analytics-folk har og meget andet.

Vi hjælper dig meget gerne videre

Vil du vide, hvad der er bedst for dig – Adobe Analytics, Google Analytics i gratisudgaven, Google36 eller et helt tredje system – hjælper vi dig meget gerne videre. Ring eller skriv til mig (mine kontaktinformationer er lige her, eller Andreas Petersson, der er Director i vores Analyse & optimeringsafdelingen.