Fra maj næste år skal du have styr på, hvad du registrerer af personoplysninger gennem sites, apps og andre digitale kanaler. Det er et gedemarked, og meget få går fri. Men med relativ enkel teknologi – og lidt knofedt – kan problemerne løses. 

Den 25. maj 2018 træder den nye persondataforordning i kraft. Det er en forordning, der vil ændre alvoren i  hele den måde, som websites og apps indsamler og bruger personoplysninger på. En forordning, der kan påvirke alt fra retargeting til personalisering af den digitale brugeroplevelse. En forordning, der potentielt vil skubbe til mange digitalt baserede virksomheders evne til at skabe omsætning og tjene penge. 

Få styr på situationen – gør disse tre ting 

Lige nu kæmper mange med at få styr på de mange persondata, som gennemsyrer sites og apps landet og verden over. Huller lukkes flittigt. Men ofte for blot at konstatere, at et nyt hul er dukket op i det gamles sted. Det skyldes blandt andet, at meget få hjemmesider er i dag isolerede øer, men derimod en del af det levende net med plugins, cloud-tjenester, integrationer og partnerskaber. Som alle sammen er fulde af persondata-faldgruber.


Relaterede services: Vi hjælper dig med at leve op til de nye persondata-regler – læs hvordan


 

Men problemerne kan løses. Det kræver at du tager dit tag management alvorligt – støttet op af god hygiejne på dine kanaler og værktøjer til at sætte brugeren i kontrol. Det er der tre grunde til:

1. Hvad logger du hvor?

Styr på dine data starter med, at du skal kunne kontrollere, hvor dataindsamlingspunkterne ligger på dine tjenester. Altså helt konkret: hvor på dit site og i dine apps fyrer du scripts af, der logger brugerens aktivitet, og hvilke oplysninger gemmer du? Giver brugeren oplysninger om sig selv, f.eks. når han signer op til et nyhedsbrev. Eller gør han det, når han køber varer hos dig eller opretter en brugerprofil.

Hvis de tags du bruger ikke alle sammen er dine helt egne, men måske kommer fra andre tjenester, skal du også tjekke efter hvilke oplysninger de samler op. Og du skal undersøge dem for, om de indeholder andre skulte tags, og om nogle af disse registerer data som sendes helt andre steder hen på nettet – såkaldte “datalæk”.

I virkelighedens verden betyder det, at du skal gå sites og apps minutiøst igennem. Enten I hånden – men du kan også bruge værktøjer til formålet. F.eks. ObservePoint, et af scanningsværktøjer vi bruger her hos eCapacity, og som vi har gode erfaringer med.

Screendump fra Observepoint-scanning af vores kunders site hos eCapacity. De lange kæder viser datalæk i praksis – læs hele casen her.

 

2. Adskil data fra app og sider

Når du har fundet ud af hvad der faktisk foregår af logning på dit site eller i dine apps, skal du tackle hovedproblemet. Du skal filtre spaghetti-gryden op og få styr på den. Og det gør du ved at adskille alle de data du trækker på, fra den kode, dine sites og apps er bygget af. Det er vigtigt, for ellers bliver det lynhurtigt umuligt at få overblik over dataflowet. Og mindst ligeså svært at kontrollere, hvilke data der gemmes hvor og hvordan.

Heldigvis er dette adskilleri ikke noget du skal gøre i hånden – og det er her Tag management-systemet kommer ind. Tag manageren holder nemlig ikke kun (som navnet siger) styr på tags’ene på dine sites og apps. Den hjælper dig også med at holde styr på de data, du og dine tags indsamler i trackingprocessen. Tag manageren strukturerer de data, du selv tracker i et såkaldt datalag, hvor data adskilles fra kode. Og Tag manageren gør det muligt at styre, hvor og hvordan de data du tracker skal gemmes.

Der er flere forskellige tag management systemer på markedet, ikke alle lige gode. Hos eCapacity hjælper vi primært vores kunder med Goggles, Adobes eller Tealiums tag managere.

Tag management og datalag i praksis hos en (her anonymiseret) eCapacity-kunde. I datalaget, som du kan se udstillet I kildekoden, hentes oplysningerne ind fra brugeren. I tagmanageren (sceendump af interfacet) bliver de mappet op.

3. Sæt brugeren i førersædet

Nu er du klar til at give brugeren kontrollen. Til at skrive klare og forståelige dialoger. Til at indhente accepter af registrering af de rigtige oplysninger på de rigtige sider. Og klar til at give brugeren mulighed for efterfølgende selv f.eks. at sige nej igen, eller slette oplysninger.

I praksis vil selve brugerdialog og accept- og opt ud-delen være elementer, du skal bygge ind I dine digitale kanaler. Et stykke hen ad vejen er det cookie-banneret om igen. Denne gang skal det bare kun optræde, når du tracker personoplysninger, hvilket du jo nu ved hvor er, takket være de første to skridt i vores lille guide her. Derudover skal du sørge for, at brugeren også i virkeligheden får kontrol og valgfrihed ud af øvelsen. Det er ikke nok at tvinge ham til blankt at sige “ja, tak” for at få lov at bruge dine sites eller apps.

Også her er der systemer, der tilbyder at hjælpe. Både Tealium og Evidon f.eks., er på gaden med hver deres privacy-skjold. Skjold, der kobler fint op mod tag managementsystemet, så et nej tak kan få her og nu effekt.

Nestle’s nuværende cookie-accept-løsning giver allerede nu mulighed for at fra- og tilvælge enkelte tags. Dermed har taget første skridt på vejen mod at blive persondataforordningsklar. 

Måske får du en god ide

De tre skridt her ovenfor er ikke nødvendigvis komplekse. Hvis du f.eks. lever fint uden overhovedet at logge personlige data gennem dine digitale kanaler, er du jo home safe. Så skal du bare rydde op, og sat prop i datalæk, hvis du har sådan nogen på dit site.

Hvis vejen til succes for din forretning omvendt går gennem personalisering, customer journeys og cross-channel tilgange, har du måske lidt arbejde foran dig. Den gode nyhed er, at arbejdet I så fald ikke bare bringer dig på den rigtige side af lovens grænser. Det giver give også dig både overblik og et fokus på hvad du rent faktisk ved om dine brugere. Og hvis du er heldig måske også en ny forretningside eller to.

PS: Skriv eller ring gerne

Ring eller skriv endelig til mig, hvis du arbejder med analytics og/eller GDPR i din virksomhed, og bloggen her har fanget din interesse. Mine kontaktinformationer står lige her. Du kan også tage fat i Andreas Petersson på +45 51 71 43 63 eller ap@ecapacity.dk. Han har det store tag management-overblik.

PPS: Gratis white paper om persondataforordningen

Kan du lide hvad du har læst? Så hent White paper’et ”Persondata, Analytics og Tag Management”. Det samler seks skarpe nedslag i persondataforordningens betydning for de digitale kanaler. 28 sider. PDF. Helt gratis. Klik på den grønne knap her på siden, hvis du have dit eget eksemplar tilsendt.

 

 

Relaterede services: Vi hjælper dig med at leve op til de nye persondata-regler
Ved du, hvilke data der gemmes om dine brugere på dine digitale kanaler – og hvilke andre virksomheder, der har adgang til dem? Er det let og smertefrit …