Synes du Persondataforordningen, kendt som GDPR, var en pageturner? Så glæd dig til ePrivacy-forordningen, som kommer snart, og brygger videre på samme emner.

Jeg har læst den (altså udkastet) og talt med kloge folk – her er mine tre takeaways:

1. Cookie-banneret dør! (Ihvertfald delvist)

Fremover er det OK hvis du siger ja eller nej til cookies i browserens indstillinger. Og du behøver kun gøre det én gang – når du installerer eller opdaterer den. Cookiebanner-kravet er derfor dødt, hvis forslaget går igennem.


Læs ogsåSådan kan vi hos eCapacity hjælpe dig med at leve op til de nye persondata-regler


 

Forvent dog ikke at slippe helt af med cookiebanneret. Siger du nej til cookies i browseren, er der en god chance for, at diverse sites vil tænke at nej’et nok ikke var ment til dem. Og så vil mange af dem spørge dig direkte i et nyt cookiebanner istedet.

2. Alt skal accepteres – i browseren

Til gengæld er der meget mere, du – evt. gennem browserens indstillinger – skal sige ja tak til. Faktisk al behandling af information. Du skal altid kunne trække samtykket tilbage og du skal mindes om det mindst hver sjette måned (en grænse der måske ændres til 12 måneder, siger rygtet). Det betyder, at internettets mange hjemmesider får væsentligt sværere ved at opføre sig “intelligent”, end tilfældet er i dag.

3. Men du må gerne lave webstatistik

Du må dog gerne lagre IP-adresser i din besøgsstatistik på hjemmesiden uden at spørge lov, hvis du bare viser at du gør det med et ikon på siden. Det samme gælder de øvrige oplysninger, en browser automatisk sender af sted til de hjemmesider, den besøger – såsom hvilken browser og styresystem du bruger, mm. Webstatistik er nemlig eksplicit undtaget fra samtykke-kravene.


Læs også:  Case: Skjult tracking saboterer virksomheders persondata-bestræbelser – sådan løses problemet


 

Vil du læse forordningen selv? Her er forslaget som det blev fremsat i januar (og som med lidt held ender med at blive færdigt inden maj 2018)

PS: Gratis white paper om persondataforordningen

Kan du lide hvad du har læst? Så hent White paper’et ”Persondata, Analytics og Tag Management”. Det samler seks skarpe nedslag i persondataforordningens betydning for de digitale kanaler. 28 sider. PDF. Helt gratis. Klik på den grønne knap her på siden, hvis du have dit eget eksemplar tilsendt.

Disclaimer: Jeg er ikke jurist, så lad være at brug dette indlæg i retten, før du har spurgt din advokat til råds. Til gengæld må du meget gerne bruge mine tre nedslag, når du skal spørge ind til, hvor skoen måske trykker.