I forbindelse med GDPR har Google Analytics lanceret en række nye feature til at styre hvilke data Google Analytics gemmer. Vi har tidligere skrevet om Googles nye User Deletion Tool, som kan fjerne data vedrørende en specifik bruger. Se en guide til User Deletion API her.

En anden feature er Data Retention værktøjet som kan indstille hvor længe Google Analytics gemmer data der er relateret til cookies og bruger ID’er. Som standard er denne feature sat til at slette disse data der er ældre end 26 måneder, dvs. lidt over 2 år.

Hvilke data slettes?

Det er ikke helt tydeligt hvilke data der præcis bliver slettet, men Google har udsendt en mail som siger at det gælder “user and event data”. I den røde kasse herunder, skriver de at det vil påvirke mulighederne for at lave segmentering, custom reports og secondary dimensions.

Der findes to typer af data i Google Analytics, (1) aggregerede data og (2) udregnede data. Aggregerede data er alle de data du ser når du klikker igennem standard rapporterne i venstre side af Google Analytics.

Alle de data du ser i disse rapporter/tabeller er udregnet på forhånd og bliver ikke påvirket. Det er også disse rapporter du kan bruge ubegrænset uden at Google sampler dine data. Dette skyldes nemlig at data er udregnet på forhånd og derfor ikke kræver betydelig regnekraft for Google at vise til dig.

Hvis du derimod tilføjer et segment, en sekundær dimension eller laver en custom report som kombinerer data på en måde som ikke findes i en af standard rapporterne, så skal Google igang med at udregne dataene på ny, baseret på de rå click-stream data. Det kræver meget mere computer kraft og derfor er du begrænset til 500.000 sessioner i de udregninger, også kendt som sampling.

Ud fra Googles beskrivelse i mailen herover, lyder det til at det er de rå click-stream data der vil blive slettet, dvs. du fremover er begrænset til standard rapporterne, når du kigger på data der er ældre end 26 måneder.

Hvad har det med GDPR at gøre?

Det er et godt spørgsmål. Umiddelbart har det nemlig ikke noget med GDPR at gøre. I forhold til GDPR må du ikke opbevare persondata længere end højst nødvendigt. Men da du ikke må sende persondata til Google Analytics har du kun anonyme data i Google Analytics. I hvert fald hvis du lige sletter brugerens IP adresse. Umiddelbart handler GDPR kun om persondata og har dermed ikke nogen regler for anonyme data.

Dette er formentlig blot Googles måde at få ryddet lidt op på deres servere og slettet de rå click-stream data fra de mere end 100 millioner Google Analytics konti, der har samlet data siden 2005 hvor Google købte Urchin.

Man kan kun forestille sig hvor meget data der ligger på Googles servere fra inaktive Google Analytics konti, som bare aldrig er blevet slettet og det er nok kun godt. Måske bliver Google Analytics endda hurtigere at bruge efter 25. maj 2018?

Hvordan beholder jeg mine data?

Som standard er grænsen sat til 26 måneder, men du kan nemt hæve den eller helt fjerne den, for at bevare alle dine data.

Under indstillinger for din property/ejendom, vælges Tracking Info og derefter Data Retention:

Her kan du se at den er sat til 26 måneder.

For at bevare alle dine data, vælger du blot “Don’t automatically expire” og trykker “Save”:

Dermed er dine data bevaret.

Bemærk: Hos eCapacity er vi eksperter i digital analytics. Vi er ikke jurister og dette skal ikke betragtes som juridisk rådgivning. Hvis du er i tvivl om det juridiske omkring GDPR, bør du rådføre dig hos en advokat.