Årets store e-handelsevent blev i går afholdt, med mere 850 deltager der udgør kernen af den danske e-handelsindustri. Per Rasmussen (formand for FDIH og dir. i eCapacity) indledte årets e-handelskonference med en “State of the e-nation”, med to hovedbudskaber.

1. Den underliggende markedsudvikling igennem finanskrisen har været meget positiv for e-handelsbranchen.

Omsætningen i markedet er år for år vokset med 15% (2010, 2011 og 2012), og vi estimerer at det danske e-handelsmarked vil nå 53 mia. i 2012. De danske forbrugere er nogle af de mest aktive e-handlere i EU. 70% af forbrugerne handler nu jævnligt på nettet, og hver 15 dankort transaktion foregår i dag hos en netbutik. Og disse transaktioner er næsten dobbelt så store som i de fysiske butikker – 604 kr. er den gennemsnitlige transaktion på nettet, mod 324 kr. i de fysiske butikker.

I 2020 perspektivet, estimerer vi at nethandlen vil nå 140 mia., og dermed udgøre over 40% af den samlede detailhandel.

…men væksten er ikke uden udfordringer

2. Forbrugerne flytter i stigende grad deres netindkøb til udenlandske netbutikker.

De store udenlandske netbutikker, som Pixmania, Zalando og ikke mindst mastodonten Amazon får bedre og bedre fat i de danske forbrugere. I 2011 lagde de danske forbrugere 19% af netindkøb i udlandet, i 2012 er det steget til over 20% og vil udgøre lige over 10 mia. Samtidig sælger de danske nethandler kun for 3-4mia. til udenlandske forbrugere, så der er ikke balance mellem import og eksport. Og væksten i den udenlandske e-handel er større end væksten i den indenlandske e-handel.

I vores estimater frem mod 2020, betyder det at vi i 2020 vil se at 1/3 af den danske nethandel vil foregå i udlandet og udgøre ca. 45 mia.

Det er derfor afgørende at de danske e-handlere og detailhandlere sætter fokus på deres internationaliseringsstrategi, og tager kampen op mod de udenlandske spillere.

Læs iøvrigt Børsens dækning af konferencen

E-julehandelen står for døren