For første gang vinder en dansk e-handelsvirksomhed guld prisen ved det årlige Global e-Commerce Summit.

Per Rasmussen fra eCapacity overrækker guld prisen til Aarstidernes stifter Søren Ejlersen, på Global e-Commerce Summit 2016 i Barcelona.

Aarstiderne er kendt i den danske internet branche, som en af de succesrige, og tidlige spillere i branchen og som har drevet en succesfuld e-Commerce forretning indenfor en af de udfordrende og vanskelige segmenter – online fødevarehandel. Aarstiderne har knækket den kode, og prisen viser at Aarstiderne ikke blot er et forbillede og en stjerne i den danske internet branche, men er anerkendt langt udenfor Danmarks grænser.

Per Rasmussen fra eCapacity var igen i år en del af juryen i to af de tre priser der uddeles under den store årlige e-Commerce konference i Barcelona. Der uddeles priser til de bedste spillere indenfor kategorierne Omni Channel retail, Pure play e-Commerce og e-Commerce entreprenører. Per Rasmussen var for fjerde gang en del af Pure play juryen og juryformand for entreprenør prisen.

Guld vinderne i de tre kategorier var:

Adidas – Omni Channel prisen, for deres succesfulde Omni Channel retail udrulning.

Zalando – vandt Pure play prisen for deres meget succesfulde udrulning af deres tøj e-Commerce forretning i europa. Zalando’s e-Commerce forretning og site, blev vurderet imod et stærkt felt, med bl.a. Yoox, HelloFresh, MADE.com mf. Det var et felt af meget stærke spillere, men i vurdering på en lang række dimensioner kom Zalando ind på en klar første plads. Kun på en dimension blev de slået, og det var på leveringsdimensionen.

Aarstiderne præsenterer på e-Commerce Summit Aarstiderne – vandt entreprenør prisen. Det var i år tydelige at online shopping i fødevare kategorien er i eksplosiv vækst. Fødevare handel på nettet er lige ved at lave take-off, og det afspejlede sig også i feltet af nominerede virksomheder i denne kategori. Aarstiderne konkurrerede med flere fødevare e-handelsvirksomheder, bla Farmy.com fra Schweiz, Eataly.com fra Italien. Derudover 10 andre som bla. ChickByChoise fra Portugal, som på overbevisende vis har lavet en online leje model for luxus tøj fra high end brands. Men Aarstiderne var en overbevisende vinder, med deres stærke koncept der forbinder de økologiske producenter med forbrugerne, deres abonnementsforretningsmodel, end-to-end kundeoplevelsen og ikke mindst at Aarstiderne driver en stærk og profitabel forretning som ingen af de øvrige kunne matche. Så stor anerkendelse til teamet hos Aarstiderne, med Søren Ejlersen, Annette Hartvig Larsen og Philip Thestrup i spidsen.

Udover at glæde sig over at en dansk e-handelsvirksomhed bliver kåret som den bedste i europa, og dermed viser den kraft og professionalisme der er i den danske e-handelsbranche. Så er kåringen også endnu et tegn på at fødevare handel på nettet er i ved at tage et kvantespring. Andelen af den samlede fødevarehandel, som sker på nettet er stadig kun nogle få procent. Men i en række af de europæiske markeder, er fødevare den kategori der lige nu har den største vækstrate. Så det vi ser lige nu, minder om det vi så i tøjkategorien for 3-4 år siden, hvor online handlen med tøj var i take-off. Nu ser vi resultatet af den udvikling, hvor e-handel står for en markant del af det samlede retail tøjmarked. En række indikatorer peger på at noget tilsvarende vil ske i fødevare markedet.

Læs mere om juryen for Entreprenør prisen og for Pure Play prisen.

image