Om kort tid vil Amazon.com eje den økologiske luksus-supermarkedskæde Whole Foods. Amazon har allerede lagt pengene – 13,7 mia dollars – på bordet. Nu skal aktionærerne bare sige ja tak. Tilbuddet er generøst og anbefalet af Whole Foods egen ledelse, som venter, at salget går igennem i løbet af i år. Trækket er stort, og vil give dønninger også i Danmark og Europa. Her er fem perspektiver:

1. Amazon er frygtindgydende

Amazon er al nethandels moder. Kun kinesiske AliBaba kommer tæt på den Seattle-baserede virksomhed. Og der er ikke langt til Walmart. Alle andre blegner – og alle andre lider under mastodontens evne til at udnytte stordriftsfordelene, presse priserne, give top-kvalitets service og hurtigt og gnidningsfrit levere varer til forbrugere over hele verden – også i Danmark. Sådan har det været længe og truslen er erkendt – så sent som i april blæste Danske Supermarked til modangreb under Wupti’s faner.

Nu bliver det værre. Amazon har længe flirtet med tanken om at brede sig til den fysiske detailhandel. For lidt over et halvt år siden åbnede de f.eks. Amazon Go – deres helt egen supermarked i Seattle. Det er den speeder, Amazon nu jogger helt i bund. Det tegner dystre perspektiver for den traditionelle detailhandel.

2. Amazon vil skabe det intelligente supermarked

”Hello Jon”. Sådan tiltaler den velkendte amazon.com hjemmeside mig, når jeg klikker ind, og den har genkendt mig. Præcis det samme gør Amazon Go-supermarkedet i Seattle. Her er det blot din mobil du tjekker ind med – ikke brugernavn, passwords eller cookies. Og der er intet kasseapparat; alt hvad du har lagt i din kurv er automatisk registreret, og når du forlader butikken trækkes beløbet helt af sig selv fra din Amazon-konto. Det er sensorer og kameraer og begavede algoritmer, der holder styr på hvad du foretager dig i supermarkedet.

Se hvordan her:

 

Amazon Go fortæller historien om en indløbsoplevelse, med mindre fuzz – og om et supermarked med muligheder for radikal omkostningsreduktion. Hvis nogen har frygtet Amazons teknologi i ehandels-sammenhæng, men tænkt at Amazon heldigvis bare var noget på nettet, er det tid til at tænke om. Chancerne er gode for, at Whole Foods-butikkerne meget snart er spækket med Amazons nyeste teknologier (selvom Amazon selv benægter at det er planen). Hvis det sker, og det går godt, kan resten af den traditionelle detailbranche hurtigt være ilde stedt.

3. Amazon vil give super shopping-oplevelser

Netbutikker er billige og effektive, men du skal gøre tingene selv og oplevelsen bliver aldrig rigtig personlig. Rigtige butikker, derimod, med rigtige mennesker, giver service og oplevelser. Kan du genkende den karakteristik, er du ikke alene. Ikke desto mindre er den skæv. Ihvertfald vidner Amazons køb af netop Whole Foods om, at, ehandels-giganten ser anderledes på det.

Whole Foods er nemlig noget nær det længste du kan komme fra en hurtigt-ind, hurtigt ud-discount-kæde. Sådan en ville ellers have været mere til Amazons højreben, hvis man skulle have fulgt den traditionelle logik. Nej, Whole Foods er luksus, høje priser og oplevelses-økonomi på et højt plan. Tænk Torvehallerne i København, bare som kæde.

Eller tænk Apple Stores. Apple Stores udmærker sig ved at have  super enkel og let betaling og slet ingen traditionelle ekspedienter, faktisk lidt i stil med Amazon Go. Derudover er Apples Stores fyldt masser af vidende og tophjælpende folk på gulvet, der ser ud til at guide mere end at sælge. Og så er Apple Stores den butikskæde i verden, der omsætter for flest kroner pr kvadratmeter. Næsten dobbelt så meget som Tiffanys, f.eks.

Den slags giver blod på tanden. Og det er her Amazon og Whole Foods giver et centalt perspektiv på fremtidens detailhandel . Butikker, hvor alt det trivielle klares automatisk og hvor alt det, der giver kunden værdi, får max gas. Ihvertfald for kunder der vil betale hvad det koster. (Ved siden af disse luksus-koncepter, opererer Amazon også med Drive Throughs og fortovs-levering).

4. Danske købmænd står over i første runde

Fra et dansk udsigtspunkt er der i det mindste én ting at glæde sig over: Både Amazon Go og Whole Foods er amerikanske størrelser, som ikke rammer de danske spillere direkte. Ikke lige med det samme, ihvertfald. Og selv på hjemmebane tager det lidt tid. Her har Amazon planer om at åbne 2000 fysiske butikker inden for de næste ti år – og 20 de næste to – selvom Whole Foods købet ser ud til at sætte fut i lige dén tidsplan. Amazon Go konceptet smager også fortsat lidt af fugl. Det skulle være åbnet for offentligheden i starten af 2017, men er stadig i beta og kun åben for Amazon-ansatte, efter at Amazon i marts meldte ud, at de var løbet ind i tekniske problemer med butikken, der havde svært ved at klare mere end 20 kunder ad gangen.

5. …og kan tage skæbnen i egen hånd

En fremtid med supersmarte supermarkeder med top-betjening, er ikke nødvendigvis skidt for den danske detailhandel. Amazon taler ikke dansk, og har ingen etablerede fysiske kundeforhold, og det giver den hjemlige branche et stærkt og offensivt strategisk kort på hånden: ansæt flere servicemedarbejdere og uddan dem bedre. Få gladere kunder, der føler sig talt til, og som alt andet lige sværere at kapre for nye spillere på markedet.

Det hjælper dog næppe i det lange løb, hvis danske spilleres omkostningsniveau forsat er langt højere end Amazons, den dag de måtte komme – og den bedre, men dyre, service gør kun billedet værre. Derfor er det nok at booste ikke din kundeservice, hvis du driver detailhandel i dag. Du bliver nødt til at lægge flere planer. Og de skal hænge sammen på tværs af din fysiske og digitale tilstedeværelse.

Et element i en sådan omnichannel strategi kunne være selv at satse på sensorstyring og kunstig intelligens til de fysiske butikker som Amazons. For langt de fleste vil det dog være teknologisk meget op ad bakke. Simpelhen alt for svært.

På de digitale kanaler er råderummet større, og konkurrencen tilsvarende stor. Men de fleste har mange knapper at skrue på, fra prissætning og udvikling af egne brands og whitelabels over click’n’collect og leveringsmodeller til markedsføring og kundeservice. For ikke at tale om hvordan kunderejsen optimeres eller data bruges mest optimalt. Alt sammen ting, der kan presse omkostninger ned og fortjenesten op.

Med lidt held kan supermarkedsbranchen holde Amazon stangen. Men det kræver at alle, der ikke føler sig på sikre ben (og det gør de fleste ikke), bruger pusterummet lige nu til at tænke sig om og klargøre forretningen til de nye tider, som historien her handler om. Tider, der tilhører dem, med den bedste fysiske service, den mest effektive nethandel og det mest begavede samspil mellem de to.

Bonus-info: her er lidt udvalgt trivia