2019 bliver endnu et Amazon år. Det er der tre grunde til, mener eCapacity-direktør Per Rasmussen.

”Havde du spurgt mig for et år siden, ville jeg have sagt, at der var en god sandsynlighed for, at Amazon var åbnet i Norden omkring Black Friday i år”. Per Rasmussen – eCapacitys stifter og adm. direktør og mangeårig formand for FDIH – holder en lille pause. Vi befinder os på eCapacitys hovedkontor i København en eftermiddag i december for at tale om de trends, der vil drive det kommercielt-digitale område i 2019.

Per Rasmussen, stifter og adm. direktør, formand FDIH m.fl.

”Sådan blev det ikke” fortsætter han i et stille men bestemt tonefald. ”Men jeg tror fortsat det er tæt på. I hvertfald kan jeg se tre forskellige bevægelser, der alle drejer om den konklusion.”

1. Den klassiske retailmodel bliver presset yderligere i 2019

”Den klassiske retailmodel er under pres, fordi vi flytter volumen over på de digitale kanaler, i den takt vi gør” lægger Per Rasmussen ud. ”Det presser profitabiliteten i de enkelte butikker. Det presser økonomien i den klassiske retail. Amazon er et billede på denne udvikling, men ikke årsagen til den. En udvikling, hvor nethandel generelt, også Amazon, har momentum og vil frem.”

”For den enkelte retailer er problemet meget enkelt: Hvis du solgte 100 styk af en vare i går og kun sælger 90 i dag, men stadig har de samme omkostninger til husleje mm., så har du et problem. Se på TopToy, der netop er gået i betalingsstandsning. Det sker forhåbenligt ikke for mange andre. Men TopToys er et eksempel på, hvordan markedet ændrer sig, og på hvad andre i den klassiske retial model også presses af. Det er dead serious” siger han.

Læs også:

Udnyt potentialet i det digitale marked og i omni-channel samspillet

”Den klassiske detailhandel har brug for at finde et nyt omnichannel-koncept. Et koncept, der er gearet til en verden med en lav volumen i de enkelte butikker, og en digital kanal der supplerer med betydlige volumener.”

Omni-channel i ’19 og ’20

Per Rasmussen fortsætter: ”Vi har talt om omni channel et par år, men det er her i ’19 – og i ’20 – at vi vil se de nye omni channel koncepter blive rullet ud i større skala. Vi går fra pilot projekterne til den rigtige udrulning. I nogen sammenhænge vil butikken blive et showroom. Den vil måske flytte tættere på de gode ”highstreet” lokationer. For nogen vil det betyde mindre lokationer med mindre lager – der så tilgengæld har velfungerende og hurtig levering fra webshoppen. Eller særligt lettilgængelige vareudleverings-lokationer.”

”Jeg tror også, at vi vil se, at flere butiksansatte får værktøjer, der kan sørge for, at kunden ikke forlader butikken, uden at først at have købt den røde trøje, hun var kommet efter. Også selvom den røde trøje ikke lige var hjemme i butikken. Værktøjer, terminaler af forskellig art, der gør det let for ekspedienten lige at bestille den hjem, med en hurtig og effektiv logistik.”

”Det er blot et eksempler på noget at det vi vil se rulle ud i større skala. Og mange har allerede små forsøg og piloter kørende. Se f.eks. på Sportsmaster, der allerede er godt i gang med deres omninchannel-implementering. De benytter forskellige former for digitale komponenter, der blandt andet handler om at bruge webshoppen i butikkerne også” fortæller Per Rasmussen.

Mere personalisering i de digitale kanaler

”I de digitale kanaler vil vi tilsvarende se en markant udvikling” siger Per Rasmussen. ”For at skabe næste vækstbølge, vil det være nødvendigt at gøre oplevelsen i de digitale kanaler mere personaliseret og tættere på den oplevelse, man får, når man er i kontakt med en god sælger. Og personaliseringen vil typisk være drevet af AI og machine learning – der i stor stil bliver gjort tilgængeligt i de teknologier, vi bruger til at lave webshops og ecommerce med – og med de kompetencer der bygges kraftigt op på dette område lige nu. Det er helt klart top of mind hos mange af de virksomheder vi hjælper, og som ønsker at tage væksten til det næste niveau”

Læs også:

Insights og predictive analytics: Vi styrker indsigten i din digitale forretning – datadrevet

2. Amazon drives af vækst

”Den anden faktor, jeg tror man skal have fat i, for at forstå den udvikling vi står overfor i 2019, handler om at forstå Amazon. For Amazon handler det om vækst; de skal bare videre!” siger Per Rasmussen med fast stemme. ”Så spørgsmålet er, hvor kan de vokse videre fra? Og her er de nordiske lande højt på listen over gode markeder.”

”Amazon har allerede taget det tyske, engelske, franske – og selvfølgelig det amerikanske – marked. Så de lavthængende frugter er taget. Og de er begyndt at bevæge sig ud i de mindre sprogområder i Europa også. Tyrkiet, f.eks.”

”Tyrkiet stadig er noget større end de nordiske lande, men vi er tilgengæld early adopters. Vi har en meget veludbygget infrastruktur, en høj spending pr indbygger og en høj disponibel indkomst. Og en stor ehandelsefrekvens og stort volumen. Alle er på nettet og bruger det. Jeg tror Amazon har os på sigtekornet.”

Læs også:

Markedspladsstrategi – Vi hjælper med at skabe den bedste strategi i forhold til Amazon (og eBay, Wupti mfl.)

Amazon Prime driver udvikling i sig selv

”For mig at se taler meget for, at Amazon i løbet af det næste år åbner en dot dk – eller nordic – kanal med salg og distrubution. Men ligeså interessant er det måske, hvornår Amazon ekspanderer deres Prime-kundeklub-koncept” siger Per Rasmussen, med henvisning til Amazons gratis levering og filmstreaming og musik og mm formedes et fast kontingent på otte euro – eller 60 kr – om måneden. ”Udvider de det til Danmark også – og hvor store dele af konceptet de åbner op for? Det vil i sig selv også have stor betydning.”

”Strengt taget behøver en udvidelse af Prime ikke hænge sammen med den dedikerede dansk/nordiske salgskanal. Danskerne køber jo allerede i dag ind i stor stil på de eksisterende tyske og engelske Amazon’er. Primekonceptet kan fungere meget langt hen ad vejen på baggrund af dem. Og Amazon er jo allerede begyndt at markedsføre en neddroslet 30-kr-pr-måned version af ”Prime” på deres video-streaming-tjeneste, ligesom Netflix og HBO. Den del tror jeg de udvider i 2019, lige meget hvad.”

3. Voice assistants slår igennem næste jul

”Den tredje trend handler om voice assistants” fortsætter Per Rasmussen. ”Vi ser nu voice assistants, der understøtter de nordiske sprog, med Google Assistant som den første på markedet. Næste jul er der en god sandsynlighed for, at voice assistants bliver det helt store gavehit” spår han.

”Sidste julesalg eksploderede det i USA. Hen over julesalget blev andelen af husstande, som har en voice assistants fordoblet. Det steg med 100% på seks måneder! I februar i år var det hver femte af alle amerikanske husstande, der havde en voice assistant derhjemme” siger Per Rasmussen, og lader sin højre hånd bevæge sig som en flyver der letter.

Ny platform med ny forretningsmodel

”Jeg tror ikke kun det handler om smarte gadgets. I de engelsk talende lande foregår der en intensiv kamp mellem Google, Amazon og Apple om at vinde markedsandele og blive forbrugernes foretrukkende voice interface. De vil allesammen gerne være dem, der sætter standarderne. Amazon selvfølgelig fordi de har deres butik at linke op til. Google så de også fremover kan eje søgemarkedet, og Apple for at skabe endnu stærkere binding til deres devices. Og du kan se kampen på priserne: Amazon sælger deres smart højtaler fra 130 kr. Det sender det tydelige signal om at det handler om at skabe markedsdominans lige nu”, fortsætter Per Rasmussen, med henvisning til Amazons Alexa og den smarte højtaler Echo, som Alexa bl.a. bor i.

”Voice first” giver danske virksomheder stategisk og UX-mæssig udfordring

”Det er ligesom dengang smartphonen kom til, voice assistants bliver en helt ny måde at gå på nettet på” vurderer Per Rasmussen. ”For danske virksomheder betyder det, at den digitale trategi skal forholde sig til et helt nyt interface. Nemlig voice interfacet. Det bliver måske ikke ligefrem ”voice first”, men så ”also-voice” – kan man sige sådan?” spørger han. ”Og der skal man have overvejet, hvilket udtryk man vil have, og hvilke muligheder man vil give, på Alexa, Google Assistant og de forskellige andre Voice Assistant platforme. For der er ingen, der siger, at de vil udvikle sig samme vej og give samme muligheder. Det er en UX-udfordring, men det er også i høj grad en strategisk.”

Læs også:

Leverandørvalg og udbud – I fællesskab finder vi den rigtige løsning

”Selve voice assistant-interfacet er stadig meget nyt, men de første danske retailere på vej, Matas og Netto f.eks. har lavet deres piloter på Google Assistant. Men det er stadig tidlige forsøg. Og voice interfacet stiller altså nogle store og helt konkrete UX-udfordringer. Hvordan ville f.eks. Boligsiden se ud i et voice interface?” slutter Per Rasmussen. ”Questionmark!”

Ring til Per

Er du interesseret i at høre om, hvordan eCapacity kan hjælpe dig, hører vi meget gerne fra dig. Ring gerne direkte til Per Rasmussen på +45 20 42 29 52 – eller send et mail på pr@ecapacity.dk.