På eCapacity’s Digital Executive Event var der lejlighed til at opleve nogle af de ledende eksempler på virksomheder, der har realiseret de muligheder der er for at aktivere massive data mængder til at optimere deres digitale forretninger.

eCapacity havde samlet en gruppe skandinaviske ledere, der driver nogle af de betydende digitale forretninger, til en formiddag med fokus på data og forretningsudvikling. Der var bl.a. interessante indsigter og diskussioner med momondo’s Global CMO Tore Pein og Vice President of Global eCommerce i VELUX, Sven-Eric Nilsson.

 

GØR DINE DATA OPERATIONELLE OG OPTIMÉR FORRETNINGEN

Data, data, data. Virksomheder indsamler og konsoliderer for alvor data fra online og offline kanalerne, fra ERP, CRM osv., som er brugbare til at optimere salget, kundeoplevelsen etc., og til at sikre, at man er på rette spor i forhold til en digital vækststrategi. Men det er ikke alle der har struktureret data på en måde, så det bliver et strategisk værktøj til brug for forretningsudviklingen.

Mads Vangkilde der er Director of Analytics i eCapacity, åbnede dagen med nogle pointer:

  • Strukturér dine data så de bliver til operationel information gennem rapporter og dashboards, som organisationen anvender til konstant at identificerer og igangsætte optimeringstiltag.
  • Forstå og reflekter over informationen, og vær klar omkring hvilke KPI’er der er de vigtige at fokusere på, og hvilke der skal kommunikeres til hvem. Så data bliver til viden.
  • Sørg for at der er en on-going proces hvor der prioritéres hvilke initiativer der skal tages på baggrund af den viden data giver.
  • Før dine initiativer ud i livet og mål effekten, juster, og sørg for at organisationen absorberer læringen.

At udnytte data til at optimere forretningen bør være en konstant proces, som skal sættes i system og passes ind i organisationen, så alle, der skal bidrage til processen, tager beslutninger om actions og føre dem ud i livet, og hele tiden er medvirkende til at forretningen optimeres.

Det er ikke altid at man har de rette kompetencer til at sikre den bedste proces. Men hvis man ønsker at gøre brug af data til digital forretningsudvikling og løbende optimering af salgs- og service performance, kræver det, at man systematisere sine processer. Det tager tid at etablerer fundamentet med data for de mange kilder der er relevante og ændre kultur og arbejdsprocesser. Så jo før du kommer i gang, jo hurtigere får du værdi ud af dine data.

Til at inspirere deltagerne havde eCapacity inviteret Google, VELUX og momondo til at give oplæg om, hvordan de arbejder med data til strategisk udvikling og ledelse i deres virksomheder.

Følg med her og på Linkedin over de kommende dage, og få flere pointer fra de tre oplægsholdere.

 

Læs mere om hvordan konstant tuning af forretningen er succesformlen for momondo, fra momondo’s Global CMO Tore Pein.

Om hvordan Sven-Eric Nilsson der er Vice President for Global eCommerce i VELUX driver en global eCommerce forretning “Fra offline til online forretning gennem data-baseret ledelse“.

Bliv opdateret på Analytics trends i 2016 ifølge Google, af Oliver Borm, der er Advanced Performance Lead i EMEA, fra Google