At få nyt job er ofte forbundet med en række forventninger om, hvordan det kommer til at blive at starte på den nye arbejdsplads – særligt når man som nyudklækket kandidat tager hul på sit allerførste voksenjob.

I juni måned blev jeg færdig som cand.it fra Aarhus Universitet. En ubeskrivelig milepæl, der kulminerede i champagnerus og en lang sommerferie. Efter 18 år på skolebænken var det endelig min tur til at prøve kræfter med den ”virkelige verden” – jeg havde nemlig fået job som analyse og optimeringskonsulent i det digitale konsulenthus eCapacity.

Mig på mit nye kontor i Århus. Sammen med min kollega Jens.

eCapacity er en dansk virksomhed, som fokuserer på at hjælpe globale enterprise-organisationer med at overkomme digitale udfordringer og styrke deres digitale forretning. Virksomheden består i dag af omkring 30 konsulenter fordelt under et strategi- og et analyse-ben. Langt det fleste kommer med erfaring fra tidligere stillinger i digitale grene af forskellige virksomheder. Kompetenceniveauet er derfor både dybt og bredt, hvilket godt kan være lidt intimiderende når man er ny. Også selvom jeg i løbet af mine studier har haft forskellige studierelaterede jobs hos bl.a. LEGO.

Jeg kendte Bjørn i forvejen

En af grundende til at jeg valgte at starte hos eCapacity, var først og fremmest at en tidligere kollega fra LEGO, Bjørn, havde fået job her. Vi tog et par snakke frem og tilbage, og jeg havde ret hurtigt fornemmelsen af, at det her var noget, jeg blev nødt til at prøve. Fagligt virkede opgaverne interessante – både i forhold til selve det analytiske område men også i forhold til den business impact som opgaverne har.  Derudover virkede kulturen som et sted, der lige passede til mig. Mine forventninger var mildt sagt ret store. Jeg søgte derfor jobbet, kom til samtale, og var så heldig at få tilbudt en kontrakt.

Der er nu tre måneder siden jeg havde min første dag hos eCapacity, og tiden er virkelig fløjet afsted. Tiden er derfor også moden til en kort refleksion over min første tid som konsulent hos eCapacity. Hvad har jeg lært? Lever virksomheden op til mine forventninger? Kan jeg rent faktisk bidrage med noget som ny – og går konsulenter kun i blåt jakkesæt?

10 ting jeg har lært

Her er 10 ting jeg har lært i min første måned som analyse og optimeringskonsulent hos eCapacity:

1. Du er ny, og derfor har du en masse at bidrage med
Som ny kan man nemt komme til at føle, at man ikke rigtigt kan bidrage med noget – særligt når flere af ens kolleger har +10 års erfaring på bagen. Det er dog på ingen måde tilfældet hos eCapacity. Allerede fra dag ét blev jeg inddraget i flere spændende projekter hvor mine inputs blev taget alvorligt. Det var rigtig bekræftende og gav mig kun endnu mere motivation.

2. I eCapacity er der fokus på dine individuelle kompetencer
Mennesker er ikke ens, og det er deres kompetencer heller ikke. Det ved de godt hos eCapacity, og i stedet for at koncentrere sig om, at alle skal kunne det sammen, er fokus i langt højere grad på at udvikle lige netop dine personlige kompetencer og interesseområder. Det kan jeg virkelig godt lide.

3. Mig og min mentor
Efter jeg er startet hos eCapacity, er jeg kommet med i en mentorordning og har fået min egen mentor. Det har været en virkelig stor hjælp som ny, altid at have en at gå til med spørgsmål, og en der sørger for man er fuld beskæftiget hele tiden.

4. En fokuseret kamæleon
Der er stor alsidighed i mine arbejdsopgaver og to dage er aldrig ens. Det er derfor essentielt, at man er i stand til at kunne arbejde fokuseret på en kundeopgave men samtidigt hurtigt er i stand til at kunne skifte til en ny opgave på en anden kunde.  Det kan til tider være en udfordring hele tiden at skulle skifte kontekst, men jeg trives faktisk rigtig godt i den alsidighed som det samtidigt bringer med sig.

5. Certify away
Som allerede nævnt er der hos eCapacity stor fokus på udvikling af dine personlige kompetencer.  For at kunne påtage sig rollen som trusted advisor overfor kunden er det vigtigt at kunne dokumentere sine færdigheder – i IT-branchen gøres dette via certificeringer. Jeg har derfor allerede opnået min første certificering i GA, og er netop i gang med at gennemføre certificeringen i Adobe Target.

6. Index 100
Konsulentbranchen er styret af timer – og særligt de fakturérbare af slagsen er vigtige at holde styr. Det  vidste jeg egentligt godt, hvis jeg tænker over det. Hvad jeg dog ikke var klar over var, hvor meget det kan påvirke én, når index pludselig går i rød – også selvom det sker helt naturligt og af gode grunde, f.eks. når jeg bruger tid på at skrive blog-indlæg

7. Time management er key
I forlængelse af punkt 6, er det som konsulent helt essentielt at du kan holde styr på din egen tid. En godt råd – lad være med at vente med din tidsregistrering til dagen efter, for nej du kan IKKE huske hvad du lavede.

8. ”Cool. Ej, det er virkelig cool. Coolt”
Du kan altid redde et akavet Skype-møde ved at sige ”Cool”. Gentag gerne flere gange og se effekten stige. Cool, right?

9. DHL
Hvis du tror din tid til DHL er god, så tro om igen. Suk.

10. Suits
Og så var der den der med de blå jakkesæt. Jeg må indrømme at jeg endnu ikke er helt afklaret på denne. Der er helt sikkert ikke ligeså mange der suiter op i Mærsk-blåt jakkesæt som jeg havde forventet (og særligt ikke når vi bare er på kontoret, som I kan se på billedet). Men til kundemøderne ser man naturligvis ”Cool” ud.