Hos Rue La La kommer mere end 50% af salget fra mobil bruger, Amerikanerne anvender mere tid på Facebook via mobilen end via websitet osv. Væksten går så stærkt at mange virksomheder ikke har opdaget at potentialet for at lave reel forretning, igennem mobil kanalen, nu er tilstede.

Siden 2000, hvor de første wap terminaler kom på markedet, har der været talt om at forbrugerne vil bruge mobiltelefonerne til at surfe og handle på nettet. Efter dette lange indløb, er der igennem de sidste to år sket et take-off i forbrugernes anvendelse af mobilen som internet terminal. De fleste virksomheder er blevet overrumplet over den hastige vækst, og mange har ikke erkendt den forretningsmæssige betydning det har hvis man ikke har fået etableret en stærk mobil tilstedeværelse.

Lidt fakta der understreger udviklingen.

Amerikanerne bruger nu mere tid på mobil Facebook end på Facebook websitet

Andelen der anvender Facebook via mobilen er i voldsom vækst. I marts 2012 brugte 78 mio. af de 160 mio. amerikanske Facebook brugere, både Facebook via websitet og via mobil website og apps. Tiden som disse brugere i gennemsnit anvendte på Facebook via mobilen var 7,3 timer i marts, mod 6,5 timer på Facebook websitet. Mobilen har altså overhalet den traditionelle web browser, som den foretrukne terminal.

50% af salget fra mobil websitet hos eShoppen Rue La La

Den store Franske ehandelsvirksomhed Rue La La, oplevede den 14. april 2012 at 53% af deres omsætning kom fra mobil terminaler. For to år siden lå deres m-commerce andel på 1%, så det har været afgørende for forretningen at de var klar til at håndterer denne ændring i kundernes adfærd.
Rue La La ligger som nr. 160 på top 300 listen over europæiske ehandelsvirksomheder målt på omsætning.

12% af kunderne kommer fra en mobilterminal

Hos de store virksomheder vi arbejder med, ser vi at det typisk er mere end 12% af kunder der besøger websitet fra en mobiltelefon. Hos enkelte er andelen allerede oppe på 20-25%.

 

Den kraftige vækst i kundernes anvendelse af mobiltelefonen, når de surfer på nettet, betyder at mange virksomheder mister omsætning fordi virksomheden website ikke er tilpasset til mobilterminalerne og dermed reelt bliver ubrugelige for de kunder der kommer den vej ind. Væksten går så stærkt lige nu at mange ikke har erkendt hvor hurtigt deres kunder flytter fra den traditionelle web browser over på mobilterminaler. Det er jo ikke fordi der ikke er masser af aktivitet på området, og der laves mange små apps o.l. Men er indsatsen målrettet i forhold til at der reelt kommer en ny kanal i spil, er der taget stilling til hvor og hvordan apps, mobil websites osv. skal anvendes. Det er derfor vigtigt at få lavet en mobil strategi, som en integreret del af den digitale kanal strategi. Det er ikke nok at lave små ”me too” iPhone apps, som reelt kun bliver marketing gimmicks. Forretningspotentialet i at udnytte mobilen som transaktionskanal (m-commerce) er nu til stede, og potentialet i at tænke den ind i virksomhedens multi kanal strategi vil skabe yderligere værdi i den nære fremtid.

Kontakt Per Rasmussen hvis du vil diskuterer dette, eller høre mere om hvordan eCapacity kan hjælpe med at lave en mobil forretningsstrategi.