Skal den digitale udvikling lykkes, skal man have evnen til at kunne kombinere mange forskellige datakilder – og samarbejdet internt i organisationen skal forbedres. Sådan lyder det, fra et udsnit af digitale chefer i større danske private virksomheder, i eCapacitys nye trendundersøgelse.

Danske virksomheder udtrykker en markant vilje til at forløse den digitale udviklings ambitiøse løfter om den gnidningsfrie og høj-relevante personlige digitale kundeoplevelse. Det fortæller et udsnit af danske digitale chefer i eCapacitys nye Trend-undersøgelse. Men alting er ikke rosenrødt, og særligt to problematikker står ud i undersøgelsen.

Svært at kombinere data

Problematikkerne er særligt tydelige i bestræbelsen for at få butikker, callcentre, sociale medier og hjemmesider til at tale effektivt og automatisk sammen, så kunden ikke bliver tabt mellem to stole, når han eller hun skifter fra den ene kanal til den anden.

Data-knas: Problemer med at kombinere data fra forskellige IT-systemer er i top, når der spørges til det digitale oplevelsesområde

Hele 86% giver således evnen til at kombinere datakilder på tværs af systemer prædikatet ”meget vigtigt”. Den mere basale tracking af virksomhedens website, derimod, føler mange tilsyneladende langt mindre utryg ved. Her siger kun 27% at området er ”meget vigtigt”.

…og at få organisationen med

Men også internt i organisationen skal der forbedringer til, hvis målene skal nås. 82% peger på forbedringen af det tvær-organisatoriske samarbejde som et ”meget vigtigt” område. Dermed er bliver det interne samarbejde vurderet vigtigere end arbejdet med at ansættelse og fastholdelse af de rigtige medarbejdere. At arbejdet med at få den digitale udvikling forankret bedre i organisationen er i højsædet, ses også af at 55% angiver, arbejdet med at aligne den digital strategi med virksomhedens overordnede strategi som ”meget vigtigt”.

Blandt kernen af dansk erhvervsliv

Langt de fleste, 68%, af svarene i undersøgelsen kommer fra chefer i virksomheder med over 500 ansatte. Dermed er det typisk blandt kernen af dansk erhvervsliv, disse erkendelser har bredt sig.

Få rapporten tilsendt – gratis

Du kan bestille “eCapacity digital trend survey 2017”-rapporten ved at benytte den grønne knap øverst på siden her. Rapporten er på 15 sider, i PDF-format og gratis.

Indlægget her er det andet af tre perspektiveringer af rapportens resultater. Du kan læse de to øvrige her: “Danske digitale chefer: Den personlige digitale kundeoplevelse er det vigtigste overhovedet” og her: “Skiftet til mobil fortsat den stærkeste digitale trend i dansk eCommerce“.