Rygterne har løbet længe, men nu tyder en række aktiviteter i Stockholm på at Amazon vil åbne i Skandinavien omkring sommerferien.

Vi har længe overvåget hvilke træk Amazon har taget i forhold til at gå aktivt ind i de Nordiske lande. Indikationerne på at det vil ske i år og med en vis sandsynlighed omkring sommer, bliver nu mere og mere klare. Der sker bl.a. en række rekrutteringer af eCommerce specialister i Stockholm området, der får os og en række andre specialister til at tro på at Amazons indtog i Sverige er umiddelbart foranstående, og at de vil åbne inden Black Friday – og måske allerede i løbet af foråret. Amazon forventes at gå samlet ind i Sverige, Danmark og Finland.

Når Amazon åbner vil det påvirke hele det danske retailmarked voldsomt. Udenlandske netbutikker lægger allerede i dag beslag på ca. en tredjedel af de ca. 100 mia. kroner danskerne bruger på  nethandel om året. Og Amazon er den tredjestørste af de udenlandske kæmper, kun slået af Zalando og Ebay.  Altsammen iflg. FDIH.

Ser man omvendt på markeder, hvor Amazon er mere etableret, er billedet et helt andet. I Tyskland omsætter Amazon for syv gange så meget som Zalando – og står for 30% af omsætningen blandt alle top 100 tyske netbutikker. I England er Amazon tilsvarende stærkt etableret. Men der er også markeder hvor Amazon har haft udfordringer med at erobre markedsandele – eksempelvis i Holland, hvor bol.com har holdt skansen.

Læs også fra bloggen: Amazon køber supermarkedskæden Whole Foods: Derfor er det stort. Fem nedslag med perspektiver.

Det er de muligheder og udfordringer der nu også kommer til danske virksomheder, der står overfor et strategisk valg: enten at fokusere hårdt på at opbygge egne stærke og differentierende USP’er, iværksætte andre særligt afskærmende initiativer eller finde måder at bringe markedspladser mere aktivt ind som en del af de digitale salgskanaler.

En række af de danske virksomheder der arbejder internationalt, har allerede været igennem overvejelserne og lavet deres markedsplads strategier. Det har været helt nødvendigt hvis man har væsentlige aktiviteter i f.eks. Tyskland, Frankrig eller England. De virksomheder er igennem deres beslutningsproces og er klar til at eksekverer deres strategi på det danske og nordiske marked. Men vi oplever i vores diskussioner med en række lokale danske virksomheder, at de ikke har forholdt sig til hvad der er den bedste strategi og afvejet de forretningsmæssige muligheder ved at gå aktivt ind på markedspladserne, ved at holde sig ude af markedspladserne eller arbejde med målrettet kombination.

Hos eCapacity har vi igennem flere år hjulpet vores internationale kunder med initiativer i forhold til markedspladser, herunder selvfølgelig Amazon. Vi forstår de udfordringer som udviklingen medfører og kan rådgive om den bedste tilgang og plan i forhold til dette.

Vi hjælper også gerne dig. Tøv ikke med at ringe til vores direktør Per Rasmussen – eller til Nicolai Porsbo eller Andreas Petersson, der hhv. er ansvarlige for hhv. vores strategi- og analyseforretning.