Tre digitalt-kommercielle trends kommer til at præge 2019, lyder diagnosen fra eCapacitys Andreas Petersson (English version click here)

Andreas Petersson er partner og direktør med ansvar for analyse og optimerings-området i eCapacity. Og det er på et klingende dansk med indskudte svenskificeringer, at den 37-årige svensker sætter ord på de tre forretningsmæssige udfordringer, han ser den digitale verden stå overfor på tærsklen til 2019, da vi træffer ham, for at høre om hans syn på de mest dominerende digitale trends netop nu

Trend 1: ”One size” har aldrig passet nogen – i 2019 handler vi på det

1:1 og personalisering er langtfra nye begreber. Men lige nu blomstrer de op, fortæller Andreas Petersson:

”Der bliver stillet krav til enkelhed og kundefokus på en måde, som jeg ikke kan mindes at have oplevet tidligere. Kunderne sætter ganske enkelt hælene i, hvis service og produkter opleves for komplicerede.”

Andreas Petersson, partner og direktør med ansvar for analyse og optimerings-området i eCapacity

Andreas uddyber: “Hvis noget ikke fungerer optimalt, skal de ikke lede længe efter den nærmeste Netflix eller Amazon, eller hvad de digitale frontrunners ellers hedder i de forskellige brancher. Og selv om der ikke måtte være en Netflix eller Amazon på lige præcis ens område, forventer kunder stadig, at alt skal virke ligeså let, som hvis der gjorde. Det er en analyse, som deles af flere og flere af vores kunders – som typisk er større virksomheder – når jeg taler med dem”

Tag management og data-kvalitetssikring som strømpil

”Vi oplever også en kraftig efterspørgsel på hjælp til at sikre, at f.eks. tracking og datakvalitet holder høj kvalitet, så grundlaget for de kommercielle aktiviteter og den digitale kunderejse også fungerer i praksis. Vores kunder vil gerne sikre, at deres brugere har en god oplevelse på alle devices og i alle kanaler. Og de vil gerne sikre, at man møder den samme – og meget gerne personaliserede – udgave af virksomheden, uanset om man surfer på sin mobil eller pc, og uanset om det er på Youtube, Facebook eller på virksomhedens eget site. Datakvaliteten skal være i orden, for at møde kunderne på deres egne præmisser og tiltale og forstå dem og deres behov.”

Læs også

Læs hvordan eCapacity kan hjælpe dig med at få (bedre) kontrol over din virksomheds digitale marketing med Tag Management

”Enkelheden gælder også i produktudvalget:  Et basis produkt med tusind tilvalg taber ofte til et overskueligt udvalg af bundles, hvor det er tydeligt for kunden hvad han eller hun får og skal betale for. At hjælpe med datagrundlaget for sådanne optimeringer er en klar trend, vi har mærket allerede. Og det er en trend, der kommer til at fortsætte – blandt andet er vores kunder i bank- og finanssektoren virkeligt obs på dette, kan jeg mærke.”

Trend 2: Den digitale transformation fortsætter i 2019. Faktisk slutter den aldrig

”Traditionelt har mange arbejdet med strategier, der tog halve år at lave, og skulle implementeres over en årrække” siger Andreas. ”Men flere og flere vælger nu at fokusere forretnings- og produktudvikling i langt kortere forløb, hvor du hele tiden tester og lærer, tester og lærer. Det gør dem istand til at reagere lynhurtigt, når efterspørgslen ændrer sig, og hurtigt at komme på markedet med de produkter, kunderne efterspørger. Derfor ændrer de også deres organisationsstrukturer, så de kan understøtte dette langt mere agile kommercielle mindset, så de ikke bare rammer plet én gang, men kan blive ved med at gøre det igen og igen. Den digitale transformation fortsætter ikke bare i 2019. Den slutter faktisk aldrig.”

Organisation med spidskompetencer

”Store virksomheder er mere end nogen andre bevidste om, at de skal bevæge sig hurtigere, end deres størrelse beretter til. Derfor ændrer de sig – så de bliver istand til at matche en transformation, som måske aldrig slutter. Se f.eks. på YouSee. De går hele vejen med Tribe/squad-filosofier, der nedbryder organisatoriske siloer og skaber grundlaget for, at de rigtige mennesker arbejder sammen om de rigtige projekter til rette tid.”

”Hos eCapacity mærker vi trenden, fordi vores kunder i stigende grad bruger os til at aflaste dem på områder, som kræver særlige spidskompetencer på områder der går på tværs af de enkelte sprints og projekter.  Jo mere agil organisationen er, jo stærkere oplever vi behovet for hjælp, der både kan tænke forretningsmæssige udfordringer og samtidig ved, hvilke knapper der helt bogstaveligt skal trykkes på i eksempelvis analytics-setup’et”

Trend 3: Det digitale driver væksten i 2019

Alle vil altid vokse. Men lige nu er der et mønster, der træder frem særligt tydeligt, fortæller Andreas: vækstambitionerne på det digitale område er udtalte overalt. Det er dem, der driver trenden væk fra ”one size fits all” og hen imod den ”evige transformation”.

”Det er en stor, bagvedliggende kraft, der driver næsten alle store og små virksomheder. Det er kravet om,, at de digitale kanaler skal bidrage aktivt til virksomhedernes vækst. Det er et krav, der bliver stadigt tydeligere og som hænger sammen med, at mange de sidste par år har oplevet, at væksten ellers er stagneret. Det er nyt.”

”Der er flere grunde til denne stiltiende enighed om, at det er de digitale kanaler, der skal drive væksten. En af dem er erkendelsen af, at væksten ikke længere bare breder sig som ringe i vandet fra verdens kommercielle midtpunkter. Væksten kommer i dag alle steder fra, Asien, Øst- og Centraleuropa, f.eks. Og her kommer de digitale kanaler i fokus, fordi de let kan tilpasses til lokale markeder og lokale behov.”

”Der er også mange, der over de sidste par år har investeret store summer i IT-systemer – CRM, PIM eller DMP f.eks. – og der er en tro på, at investeringerne snart kaster noget af sig.

”Og så”, fortsætter Andreas, ”er der de store tech-giganter. Deres rolle er blevet tydeligere og tydeligere de sidste par år. Selvom flere af dem ikke har nogen dansk tilstedeværelse endnu, er synet på dem helt klart ændret. Nogle ser dem som en trussel, der har potentiale til at skabe store forstyrrelser på markedet, andre som en trussel, der allerede nu er meget, meget reel. Men selv for dem, der ikke har følt smerten på egen krop, er paradigmet skiftet. Alle ved, at det er på den digitale bane, de væsentlige slag kommer til at ske fremover. Derfor opruster de nu” slutter Andreas.

 

Ring til Andreas

Er du interesseret i at høre om, hvordan eCapacity kan hjælpe dig, hører vi meget gerne fra dig. Ring gerne direkte til Andreas Petersson på +45 51 71 43 63 – eller send et mail på ap@ecapacity.dk.