Smartphonen er allerede en integreret del af de flestes liv. Den spiller musikken, den fungerer som vækkeur, er adgangen til mailen, spilkonsol (hvem spiller ikke Angry Bird) og et hurtigt opslag på nettet.

Nu er den også på vej til at blive kasseapparatet i den lokale butik. Således har Sears i USA lige rullet en løsning ud i ca.400 butikker, hvor mobiltelefonen fungerer som betalingsmiddel, ved at man scanner og køber en vare med sin mobiltelefon – og dermed springer køen over.

Sådan fungerer det: En kunde bruger sin telefons kamera til at scanne en Quick Response kode (QR) på et produkt. Herefter gennemfører en mobilversion af Sears.com betalingen, som derefter sender information til et dedikeret pick-up sted i butikken hvor produktet hentes.

Også andre retailere eksperimenterer med det samme. Fx. har Apple tidligere på året lancerede en APP der giver samme muligheder som Sears og som klarer betalingen via iTunes Store.

 

Næste år bliver det muligt for en bruger via PayPals Wallet løsning at forudbetale og forudbestille et produkt hjemmefra og derefter hente det i butikken.

Multikanal strategi er aktuelt som aldrig før og den fysiske og digitale kundeoplevelser skal tænkes sammen. Hvem vil ikke gerne springe julekøen over?